Auteur Topic: Vraag aan de pentaxgebruikers welke pentax  (gelezen 3222 keer)

leo1944

• Gast
Vraag aan de pentaxgebruikers welke pentax
« Gepost op: 2 februari 2009, 18:58:20 »
Hallo,

Als nieuw lid had ik graag wat raad bekomen voor de aankoop van een camera, ik was vroeger olympus E500 aanhanger en had nu graag eens geweten wat de pentax k-m daar tegenover stelt. Mijn eerste gedacht was de sony a350 maar uiteindelijk heeft de prijs, de voeding(4*AA) mij doen overhellen naar de k-m, maar daar weet ik helemaal niets van. Al contact opgenomen met konijnenberg en gevraagd of er veel verschil was tussen deze twee in fotokwaliteit en als antwoord gekregen, weinig verschil. Naar welke dslr zou mijn pentax besluit moeten overhellen, want de reviews geven bij jullie gemengde pro's en contra's.
Graag een paar reacties hierover.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Vraag aan de pentaxgebruikers welke pentax
« Gepost op: 2 februari 2009, 18:58:20 »

catweasel

• Gast
Re:Vraag aan de pentaxgebruikers welke pentax
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2009, 19:19:13 »
... persoonlijk vind ik de k-m een zeer afgeslankte versie van al zijn voorgangers en technisch misschien in het algemeen de minst sterke van de meest courante pentaxen ... met deze k-m zit Pentax net niet op de grens van de Bridgetoestellen en juist nog bij de dsrl"s ...

Net ietsje meer uitgeven zou ik zeggen voor ofwel de K200 of K10D, maar vooral gaan "voelen" en "kijken", "testen als het mag ...

Grtz
Cat

« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2009, 19:19:13 »

leo1944

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2009, 19:49:16 »
Bedankt voor deze reactie, dan zal het toch een iets duurdere versie moeten worden, enfin, ik wacht nog wat af, misschien komen er nog wat raecties binnen.

« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2009, 19:49:16 »

Offline wllm

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2009, 20:33:28 »
Bedankt voor deze reactie, dan zal het toch een iets duurdere versie moeten worden....

Dat hoeft niet hoor Leo, Konijnenberg.nl heeft de K10D nog in de op=op aanbieding voor € 349,-
En dan heb je toch wel iets meer camera dan de K-m.

wllm

Hans

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2009, 21:32:59 »
De K-m is een echte instapper. Geen top LCD (wel op K200D), vijf scherpstelpunten (11 op K200D), geen weather sealing (K200D wel) en zo zijn er nog wat puntjes. Aangezien de K200D minder kost dan een K-m.....

De K10D is nu in de Lid / Aldi sferen beland (qua prijs). Nóg meer camera, voor vrijwel hetzelfde geld - als je SNEL bent!

leo1944

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2009, 18:55:13 »
Ik denk overtuigd te zijn om voor een K200D te gaan, pluspunten 4*AA, sd kaart. Maar is de optische zoeker handig om te gebruiken qua grootte en instelbaar want live view ontbreekt, maar is dit wel nodig. Wat wordt er gezegd over de kitlens en de iso. Ik heb ook ergens gelezen dat er problemen zijn met de kleur bij binnenopnamen.

Corros

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2009, 19:12:54 »
Ik denk overtuigd te zijn om voor een K200D te gaan, pluspunten 4*AA, sd kaart. Maar is de optische zoeker handig om te gebruiken qua grootte en instelbaar want live view ontbreekt, maar is dit wel nodig. Wat wordt er gezegd over de kitlens en de iso. Ik heb ook ergens gelezen dat er problemen zijn met de kleur bij binnenopnamen.

Live view: Zie dit als een extra. Ik heb het niet op mijn camera en mis het ook niet. Een lcd geeft toch een ander beeld weer dan je pc/printer. Op het schermpje kan je ook de scherpte niet goed zien. Liveview is leuk als het erop zit, maar ik zou je keuze voor een camera er niet vanaf laten hangen, behalve wanneer je bebrild bent.. (dit advies geef ik mijn klanten in de winkel ook).

Kleur: De Auto witbalans kan bij veel camera's er wel eens naastzitten. Los dit op door het handmatig te doen, of gebruik RAW. Dan kan je dat achteraf gewoon nog instellen op de computer.

De K200D is een echte aanrader. Voor Pentax zijn veel 'oude' lenzen verkrijgbaar. Als je eens wat wil expirementeren met fotografie is dat handig. Zo wil ik bekijken of ik macro wat vind en heb daarom een converter voor €15 gekocht. Als ik het wat vind kan ik gaan sparen voor een 'echte' macrolens.

groet,

Corros

PS dit vond ik ook nog: http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=639.0

leo1944

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2009, 20:01:18 »
Ik ben bijna over de brug getrokken voor een K200, nu zou ik graag eens weten moest het toch zijn dat ik nog een etage hoger ga en de K10 kies, zou dit het overwegen waard zijn. Indien de hogere prijs de lading niet dekt houdt ik me bij mijn eerste gedacht.

Corros

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2009, 22:39:22 »
De k10d heeft als verschil:

accu, instellingen direct bereikbaar via knoppen ipv via menu, gemakkelijker met m-lenzen. wil je dus veel (semi)handmatig doen, dan is de k10 een betere keus dan de k200.

nadeel: kleiner lcd

leo1944

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2009, 08:28:54 »
Niet echt voor een amateur dus, dat wordt dan de K200, ik ben eens nieuwsgierig hoe hij het er vanaf zal brengen. Bedankt in elk geval voor de reacties en de raadgevingen, zo te zien zijn er toch nog veel tevreden pentaxgebruikerrs en wat nog, ik ben ook een beetje dwars in de keuze ten opzichte van alle canon en nikongebruikers, iedereen koopt dat en daarom eens iets anders.

Corros

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2009, 09:45:00 »
Niet echt voor een amateur dus, dat wordt dan de K200, ik ben eens nieuwsgierig hoe hij het er vanaf zal brengen. Bedankt in elk geval voor de reacties en de raadgevingen, zo te zien zijn er toch nog veel tevreden pentaxgebruikerrs en wat nog, ik ben ook een beetje dwars in de keuze ten opzichte van alle canon en nikongebruikers, iedereen koopt dat en daarom eens iets anders.

Ik had dezelfde reden om voor Pentax te gaan.