Auteur Topic: Pentax DA* 60-250 f4  (gelezen 15666 keer)

florian1200

• Gast
Re: Pentax DA* 60-250 f4
« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2011, 23:04:39 »
Ik zat me laatst te verwonderen waarom jouw foto's met de 80-200 niet heerlijk helder van kleur en scherp zijn, want dat moet met die lens toch ook kunnen.

Ik weet het niet :S Ik denk nog altijd dat het door mij komt... maar wie weet ligt het aan mn camera  :-X
maar ik snap wat je bedoeld ja  :-X :-\

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2011, 23:04:39 »

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2011, 11:42:36 »
@ Flor: Veel is afhankelijk van welke WB je gebruikt natuurlijk he? En welke kleur modus je gebruikt (-> staat bij mij op "Helder" met iets verhoogd contrast en FS2). En nabewerking ook uiteraard... Het beschikbare "seizoenslicht" is uiteraard ook van belang. Winters licht is vaak witter dan zomerlicht.

Kortom: 't Zal wel aan jou liggen, niet aan de lens ;D :P

Imagine...
My PPG-album

« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2011, 11:42:36 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2011, 12:33:47 »
Ik weet het niet :S Ik denk nog altijd dat het door mij komt... maar wie weet ligt het aan mn camera  :-X
maar ik snap wat je bedoeld ja  :-X :-\

Kijk eens naar mijn foto's van de Pentaxianmeet. Bijna allemaal met de FA* 80-200 geschoten, en allemaal loeischerp en goed belicht  ;)

@Ron: hoe focus jij eigenlijk? Je vertelt daar niks over... Focus/recompose of verschuif je de AF vlakjes (in SEL mode)?
Not all those who wander are lost

« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2011, 12:33:47 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2011, 16:35:29 »
Kijk eens naar mijn foto's van de Pentaxianmeet. Bijna allemaal met de FA* 80-200 geschoten, en allemaal loeischerp en goed belicht  ;)

@Ron: hoe focus jij eigenlijk? Je vertelt daar niks over... Focus/recompose of verschuif je de AF vlakjes (in SEL mode)?
Ik weet dat zowel jij als Fré uitstekende foto's maken met die 80-200, maar in alle eerlijkheid zie ik die kwaliteit niet terug bij AF. Kan zoals iedereen roept natuurlijk aan AF liggen, maar kan ook iets met de lens zijn. Ik denk dat testen op FF/BF al iets duidelijk kan maken.

De serie met AF-c is gemaakt met autoselect 5 focuspunten omdat ik dat toch prettiger vond werken dan met enkel bv het centrale AF punt. Met alleen het centrale AF punt had ik toch wel wat meer dat de scherpstelling verspringt zodra er ook maar ietsje aan ruimte was in het veld en daarmee de reclame in de achtergrond scherp was of de stick van een speelster die ervoor stond.

Met AF-s gebruik ik heel vaak het centrale AF punt, maar ik heb hierbij wel SEL gekozen en kan dus makkelijk even schuiven naar een ander AF punt. Overigens heb ik dat hier bij hockey niet heel veel gedaan. Een aantal focussen en compositie veranderen heb ik wel gedaan, maar ook dat laatste niet heel veel.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2011, 16:42:01 door RonHendriks »

Offline kokkieblanda

• Pentaxian
  • *
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2011, 16:40:59 »
het ligt aan AF die kan niet met de lens omgaan, geen probleem ik neem de lens wel over,
het ligt aan de lens en niet aan AF, geen probleem ik neem de lens wel over,
 ;D ;D ;D
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my PPG Nature&Wildlife

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2011, 21:10:30 »
het ligt aan AF die kan niet met de lens omgaan, geen probleem ik neem de lens wel over,
 ;D ;D ;D

Kan jij niet tillen.
Ik neem 'm wel.
Zit inmiddels op bi/triceps training.
 8)

Offline PeterN

• Pentaxian
  • *
  • Ik kijk ook niet in de spiegel
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2011, 21:15:46 »
Kan jij niet tillen.
Ik neem 'm wel.
Zit inmiddels op bi/triceps training.
 8)

Joh, je kan makkelijker je statief gebruiken :P

Hg, PeterN
Fotograferen is selecteren

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2011, 21:18:15 »
Joh, je kan makkelijker je statief gebruiken :P

Hg, PeterN

Hahaha, je hebt helemaal gelijk, met dat balhoofd gaat het stukken beter!

Ik ga gelijk weer van die training af. Geld- en tijdverspilling!
 ;D ;D ;D

florian1200

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2011, 21:34:09 »
 ;D ;D ;D

Pffff  ??? ??? ??? noooit.  :P

Ja Ron ik had het graag even getest op de PentaxianMeet... maargoed. Examens  ::)
Hoe test je trouwens precies op FF/ BF?

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2011, 21:35:42 »
Ik weet dat zowel jij als Fré uitstekende foto's maken met die 80-200, maar in alle eerlijkheid zie ik die kwaliteit niet terug bij AF. Kan zoals iedereen roept natuurlijk aan AF liggen, maar kan ook iets met de lens zijn. Ik denk dat testen op FF/BF al iets duidelijk kan maken.

De serie met AF-c is gemaakt met autoselect 5 focuspunten omdat ik dat toch prettiger vond werken dan met enkel bv het centrale AF punt. Met alleen het centrale AF punt had ik toch wel wat meer dat de scherpstelling verspringt zodra er ook maar ietsje aan ruimte was in het veld en daarmee de reclame in de achtergrond scherp was of de stick van een speelster die ervoor stond.

Met AF-s gebruik ik heel vaak het centrale AF punt, maar ik heb hierbij wel SEL gekozen en kan dus makkelijk even schuiven naar een ander AF punt. Overigens heb ik dat hier bij hockey niet heel veel gedaan. Een aantal focussen en compositie veranderen heb ik wel gedaan, maar ook dat laatste niet heel veel.

Er is een reden dat ik nooit auto-AF gebruik: je weet NOOIT waar de camera scherpstelt. In ieder geval weet je hoe groot een menselijk lichaam ongeveer is (extreme uitzonderingen daargelaten  ;D), dus als je die AF mode gebruikt denk ik dat je het diafragma best wat verder kunt knijpen (zodat het lichaam altijd in de scherptediepte zit).
Not all those who wander are lost