Auteur Topic: My personal 85mm shoot out...  (gelezen 5910 keer)

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
My personal 85mm shoot out...
« Gepost op: 18 mei 2010, 22:18:29 »
Naar aanleiding van de recente aarsenaaluitbereiding van twee collega-Pentaxians, heb ik (na m'n 135mm- en 200mm-vergelijking) m'n Fa*85/1.4 es aan de tand gevoeld en naast (semi-)vergelijkbare lensjes gezet.

Respectievelijk de volgende lenzen:
Lens 1 ->   SMC PENTAX-FA* 1:1.4 85mm IF
Lens 2 ->   SMC PENTAX 1:1.8/85
Lens 3 ->   SMC PENTAX-FA 1:1.8 77mm Limited
Lens 4 ->   Smc Pentax-DA* 1:1.4 55mm SDM (ja ik weet het… eigenlijk een te groot hoekverschil, maar toch…)

Testopstelling:
K20D, Iso 100, statief, eenmalig scherpgesteld, spot focussing, veldmeting, SR uit, M-modus en "Green button" (A-modus voor de AF-lenzen), spiegelvooropklap en 3sec-delay,van bovenaf belicht met een 500w halogeenspot, beige papieren achtergrondrol.
Zoals gezegd heb ik bij de K de camera zelf de belichtingstijden laten bepalen via de “green button”. Onmiddellijk valt in onderstaande tabel een belangrijk belichtingverschil op. Net zoals in m’n vorige 135 en 200mm vergelijkingen blijkt dat de Green-butten-meeting toch niet helemaal consequent gebeurt (vanaf F4 eigenlijk een volle stop overbelicht). In real life zou dit betekenden dat een EV-compensatie noodzakelijk zou zijn. In deze test heb ik er bewust voor gekozen dit niet te doen.
Ook heb ik er voor gekozen scherpstelafstand identiek te houden. Voor DOF-vergelijking zou ik in principe telkens een ‘identieke’ foto moeten maken maar dat bleek in de praktijk onmogelijk realiseerbaar in een beperkt tijdsbestek (sterk verschillende minimale scherpstelafstanden  en gebrek aan een tweedimensionale testkaart). Waarom is deze test dan wel zinvol? Als fotograaf heb je niet altijd de gelegenheid om de afstand tot jouw onderwerp te wijzigen, en moet je ’t dus doen met de lens die op dat moment op jouw camera staat (’t is een uitleg zoals een andere).
Slechts 2 van deze lenzen hebben een maximaal F1.4-diafragma. De K-variant heeft tussen F1.8 en F2.8 slechts één tussenstop (zonder belettering; F2.2 of F2.5?; niet zeker dus niet opgenomen), bij de DA* ben ik de kleinste opening vergeten (testopstelling was afgebroken toen ik ’t merkte).

Beeldhoek:
Opvallend is de sterk afwijkende beeldhoeken van de Fa* en K-variant. De manuele versie heeft een duidelijk smallere beeldhoek en is dus iets méér tele, wat ook dus een smaller DOF zou moeten betekenen. Of dit ook klopt lees je hieronder. Het verschil tussen de FA* en FA ltd is daarentegen verrassend klein (!!). Uiteraard is de beeldhoek (en verder ook het DOF) van de DA* stukken breder bij een ongewijzigde scherpstelafstand. Dat spreekt eigenlijk voor zich. Hieronder de respectievelijke lens 1 t.e.m. 4, telkens op F4.

Vergelijking binnen het focusveld: (ongeveer op de 2 witte rechthoekjes)
Na overleg met m’n collega Carlos kom ik tot de volgende vaststellingen:
- De FA* is tot F2.8 duidelijk softer dan de K maar heeft daarentegen een ‘creamy’-ere onscherpte buiten het scherpstelpunt (ook hogere F-waarden); heerlijk bij geïsoleerde scherpte in portretjes.
- Ook qua FP scoort de K net iets beter
- De Fa scoort naar onze mening (zuiver op het vlak van scherpte) ivm met de eerste 2 het best, maar mist in vergelijking met de twee 85’ers de zachtere scherpte-onscherpte-transitie.
- Hoewel een vergelijking van de 3 voorgaande lenzen met de DA* eigenlijk niet relevant is, stellen we toch de bijzonder goede prestaties van de 55mm vast.

-> Download hier de tabel met crops van 900*600px's op pixelniveau (let op +/-10Mb)

Vergelijking buiten het focusveld: (achterste vleugel)
Alweer na overleg:
- De Fa* heeft voor ons de interessantste onscherpte bij grote openingen, en blijft ook langer ‘mooi’ onscherp, zelfs volledig dichtgekepen
- De FA ltd laat hier wat steekjes schieten. In de eerste 3 shots valt een dubbele tekening op (zie bvb de ‘blauwe’ schaduwlijn onderaan de vleugel).
- De K is volledig dichtgeknepen al bijna scherp.

-> Download hier de tabel met crops van 900*600px's op pixelniveau (let op +/-10Mb)

Conclusies:
Elk van de 4 vergeleken lenzen zijn top-of-the-bill! Geen van de vier valt volgens onze vaststellingen (uit deze test en vooral uit real-life-gebruik) door de mand. Volgens onze definitie van (althans wat wij verstaan onder) de ultieme portretlens is de FA*85/1.4 onze favoriet (maximale lichtsterkte; controleerbare scherpte en (ook) onscherpte, AF). Ga je daarentegen voor de allerhoogste scherpte dan is de Fa77/1.8ltd een meer dan waardig alternatief. De K85/1.8 is een goedkoper, maar evenzeer een verbazingwekkend kwalitatieve lens; maar je mist natuurlijk de AF en corrigeren na the green button is noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2010, 23:23:31 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album

Pentaxian, het betere Pentaxforum

My personal 85mm shoot out...
« Gepost op: 18 mei 2010, 22:18:29 »

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
Re: My personal 85mm shoot out...
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010, 22:22:37 »
Voordat ik alles ga bekijken morgen namiddag, wil ik je een compliment maken.
Je steekt er zo veel  tijd in. Super bedankt.

« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010, 22:22:37 »

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010, 23:21:48 »
Bwa valt wel mee hoor.
Mijn werk zit er op nu.
Aan de rest om onze constateringen te weerleggen!
Imagine...
My PPG-album

« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010, 23:21:48 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2010, 00:06:33 »
Ik laat het even bezinken. Leuke test. Ik heb de FA*85mm en de DA*55mm dus wel benieuwd hoe deze het naast elkaar doen. Ik kom er op terug.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2010, 08:30:49 »
Ik ga er ook nog eens goed voor zitten!

Trouwens, Frederik: volgens mij is het zo dat de "wijdere" hoek van de FA* 85/1.4 [IF] te wijten is aan het feit dat-ie het 'internal focus' systeem heeft. Een nadeel hiervan is dat de brandpuntsafstand kleiner wordt wanneer de focusafstand verder van oneindig af is (de lens is alleen op de oneindig-instelling 85mm). Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat de brandpuntsafstand van de FA* bij close-ups erg in de buurt komt van de FA77 :)
Not all those who wander are lost

WeeVee

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2010, 15:37:26 »
Een uitstekend verslag van deze test: kort, overzichtelijk en te begrijpen.
Knap gedaan Frederik.
grWim

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2010, 18:09:36 »
- De FA* lijkt hier inderdaad tussen de 85mm en de 77mm in te zitten, eerder dus een 82mm lens.
- De DA* lijkt wat donkerder, is naar mijn smaak net als de 50-135mm een lens die ik toch vaak +0,3EV overbelicht voor een juiste belichting. Het kan natuurlijk ook zijn dat deze hier door wat meer papierachtergrond anders meet.
- De DA* zou nog wat scherper zijn met een gelijk FOV, maar goed dat is er niet in deze opstelling.
- Moeilijk beoordelen, maar het lijkt alsof de 77mm net iets minder scherp is bij de verschillende instellingen, maar dat kan ook zijn dat ik ernaast zit.

Ik ben ook wat aan het testen met de FA* en de DA* ook omdat ik ze beide bezit en wil gaan gebruiken op vergelijkbare omstandigheden. Het preciese scherpstellen met open diafragma is lange zo eenvoudig nog niet en de DOF van de 85mm is net ietsje kleiner. Je zit er dus toch makkelijk enkele mm's naast en dat vertekend je resultaten ook. Voor mijn gevoel heeft de FA* net iets meer detail van de DA* bij f1.4-f2 en is ook nog eens iets minder gevoelig voor fringing.

Helaas heb je op de K-7 met de FA* niks aan het AF-hulplicht omdat deze wordt afgedekt door de kap van de lens.

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2010, 20:56:51 »
Ik volg je grotendeels in jouw analyse Ron.

Helaas heb je op de K-7 met de FA* niks aan het AF-hulplicht omdat deze wordt afgedekt door de kap van de lens.

In omstandigheden waarbij je het AF-hulplicht nodig hebt, is de zonnekap meestal onnodig hoor :D
Imagine...
My PPG-album

Offline Ruud

• † 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Wat geweest is is geweest
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2010, 18:56:53 »
Mij staat bij uit een vergelijking van de DA70 met de FA77 dat de 70 eigenlijk eerder 68 was en de 77 eerder 79/80 mm was.
Met vriendelijke groet,
Ruud

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2010, 22:38:52 »
Nog een vraagje over de lens. Ik zit nog wat te testen en oefenen ermee.

Bij f1.4: als ik vergelijk met de DA*55mm dan is de onderlinge scherpte goed te vergelijken. Op iso100 zijn beide redelijk scherp op niet te kleine onderdelen. De 85mm heeft iets minder last van CA. Echter op het moment ik het dynamisch bereik uitbreid (DR-on vanaf iso200) dan heeft de 85mm duidelijk meer last van CA.

Of zie ik het niet zo goed?

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2010, 18:28:18 »
Heel leuke shoot-out, moet wel een leuke ervaring zijn om met deze toppers te kunnen spelen.
Ben aan het zoeken naar een lens in deze niche. Persoonlijuk dacht ik aan de FA 77. toen ik foto's ging vergelijken is me iets opgevallen. Bij foto's van deze lenzen op zie je dat ze erg vreemd kunnen regaeren bij opnames waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Het zijn echte portretbeesten en daar tonen ze ook hun beste bokeh en enorme scherpte. Ga je er dingen mee doen als close-up of eerder technische dingen als dit ga je digen beoordelen waar je in de praktijk geen boodschap aan gaat hebben.
Zo keek ik naar de opnamen gemaakt met de FA* 85. Bij close up opnamen in de natuur viel me het bokeh echt tegen (al weet ik dat bokeh iets heel gevoelsmatig is). Bij portretten echter toont dit lensje zijn echte kwaliteiten.

Guido