Auteur Topic: SMC Pentax-M 100mm F2.8  (gelezen 3710 keer)

Offline EricR

• Pentaxian
  • *
SMC Pentax-M 100mm F2.8
« Gepost op: 1 juni 2010, 12:50:07 »

Pentax K-x ISO 2000 f4

1 van de kleinste en lichtste 100mm's ooit door Pentax gemaakt, alleen de K 100mm f4 Bellows is lichter.

Voor portretwerk op APC-C misschien net iets te lang maar voor fotografie van dieren indoor zeker een prima objectief. Met kortere objectieven kom je toch snel in de ruimte waarbij je opvalt voor het dier en dan is de kans op een goede focus snel verkeken.

Ga het objectief zeker meer gebruiken de komende tijd en gelet op het gewicht waarschijnlijk ook een plekje geven in mijn cameratas als ik op vakantie ga.
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2011, 14:57:22 door Ruud »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

SMC Pentax-M 100mm F2.8
« Gepost op: 1 juni 2010, 12:50:07 »

Offline EricR

• Pentaxian
  • *
Re: Pentax M 100mm f2.8
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2010, 16:08:22 »
Bijzonder mooie kleuren en ontzettend scherpe lens.
Een aanwinst!
@Peter: FTW ?

Zeker zeer scherp, benadert toch wel het niveau van de Tamron 90mm die ik had en dat wil wat zeggen. Heb met de Tamron in vergelijkbare situaties geschoten en qua resolutie zal het elkaar weinig ontlopen. Voordeel van de M 100mm is dan toch wel zijn compactheid en waarschijnlijk bij portretwerk op mensen een toch wel prettiger tekening dan een macro objectief.

« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2010, 16:08:22 »

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2010, 18:35:46 »
Met de Tamron 90 mm maak ik heel veel foto's van onze honden, de actiefoto's lukken met die lens het beste.
Maak jij die ook met deze lens? Lijkt me heel lastig met een manuele lens, probeer het wel met de Helios 58 mm, maar pfff valt niet mee.
Vind de blik die de hond je toewerpt wel grappig, beetje bedenkelijk.

« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2010, 18:35:46 »

Offline EricR

• Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2010, 19:46:29 »
Met de Tamron 90 mm maak ik heel veel foto's van onze honden, de actiefoto's lukken met die lens het beste.
Maak jij die ook met deze lens? Lijkt me heel lastig met een manuele lens, probeer het wel met de Helios 58 mm, maar pfff valt niet mee.
Vind de blik die de hond je toewerpt wel grappig, beetje bedenkelijk.

Voor echte actiefoto's zal het wat lastiger worden maar ik ben er wel meerdere malen in geslaagd met de Pentax A 35-105mm f3.5 en andere manual focus objectieven. Moet dan wel het diafragma wat knijpen zodat ik niet te weinig scherptediepte heb maar als eenmaal de focus er is kan je wel aardig blijven schieten terwijl een AF-objectief dan toch achterblijft. Voor de shots in dit topic is het natuurlijk wat makkelijker, ook al is ze nog steeds constant in beweging. Eenmaal focus gevonden is het met MF geen probleem om in serie te schieten waarbij eigenlijk iedere opname wel scherp is. Met de Tamron had ik dan meer missers omdat de AF een snelle beweging niet kon bijhouden. Met een MF-objectief is het wel zaak dat je een vrij soepel focusring hebt en niet al te klein. Mijn M 100mm is wat dat betreft bijna perfect qua formaat en zo'n M heeft in goede staat ook een zeer soepele focusring.

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2010, 19:52:28 »
Diafragma knijpen?
Ik gooi hem altijd wijd open, zodat ik een mega snelle sluitertijd heb.
Mijn missers zijn MF meer dan met met de Tamron en AF.
Grappig dat ieder toch zo z'n methode heeft.
Als je actiefoto's hebt zou ik ze graag willen zien.

Offline EricR

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2010, 20:18:42 »
Diafragma knijpen?
Ik gooi hem altijd wijd open, zodat ik een mega snelle sluitertijd heb.
Mijn missers zijn MF meer dan met met de Tamron en AF.
Grappig dat ieder toch zo z'n methode heeft.
Als je actiefoto's hebt zou ik ze graag willen zien.
Ja op f6.7 of f8 heb ik wat meer zekerheid dat de scherpte bewaard blijft en de meeste objectieven presteren dan toch het beste qua resolutie en dus ook qua scherpte.

Ik heb met de A 35-105mm f3.5 een serie gemaakt waarbij onze Maltezer druk bezig is om in het zand te rollen, eigenlijk de hele rol zo'n beetje scherp in beeld kunnen brengen. Het zijn verder geen hoogvliegers qua foto's maar ik wil er best een aantal van plaatsen om een indruk te geven. Heb ook nog wel foto's van haar in beweging maar met de A 35-105mm heb ik dan te weinig bereik op het strand om zo'n klein beestje in het vizier te kunnen houden. De serie waar ze snel draait had ik wel het voordeel van het felle daglicht op het strand, sluitertijden sneller dan 1/500 zijn al snel een garantie voor scherpe platen mits de focus er ook is natuurlijk.

Waar zal ik de foto's plaatsen?

o.bogerd

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2010, 11:59:15 »
...................................Moet dan wel het diafragma wat knijpen zodat ik niet te weinig scherptediepte heb maar als eenmaal de focus er is kan je wel aardig blijven schieten terwijl een AF-objectief dan toch achterblijft. ..........Eenmaal focus gevonden is het met MF geen probleem om in serie te schieten waarbij eigenlijk iedere opname wel scherp is. Met de Tamron had ik dan meer missers omdat de AF een snelle beweging niet kon bijhouden..............
Dat zijn dan vrij langzame dieren (b.v. landschildpadden).  ;) Hoe kleiner het diafragma hoe groter de kans dat een AF-objectief gaat hunten.
..........................
Met een MF-objectief is het wel zaak dat je een vrij soepel focusring hebt en niet al te klein. .......................
In de voorwaarde dat de focusring soepel moet lopen ga ik mee, maar de grootte doet er niet toe. Al eens de focusring van een Tair-3-PhS gezien? ;D