Auteur Topic: Review van de K-30...  (gelezen 12166 keer)

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re: Review van de K-30...
« Reactie #30 Gepost op: 30 december 2012, 07:38:25 »
Ik zou niet kunnen wennen van een K5(II) naar een K-30:

Geen top lcd meer
Geen grip meer

Deze twee zaken zou ik echt te veel gaan missen. Daarnaast, waarom van een 'prosumer' naar een 'consumer' model Koor? Denk je echt dat de sensor beter is? Is dat op basis van tests of je eigen gevoel?
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 30 december 2012, 07:38:25 »

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 30 december 2012, 10:16:33 »
Koorman heeft er een en die bevalt blijkbaar zo goed dat Koor d'r ook ernstig aan twijfelt.
Persoonlijk denk ik, dat als je dan "prosumer" wil je beter je centen nog een jaar in je zak kunt houden,
Dan komt Pentax met de opvolger van de K5, nu koop je een opgeleukt model.
Doe mij voorlopig maar de K30, bevalt me prima, en volgend jaar, of het jaar daarop zien we wel weer.

« Reactie #31 Gepost op: 30 december 2012, 10:16:33 »

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2012, 15:54:40 »
Op zich lijkt de K-30 ipv de K-5 mij ook wel wat: hij kan 80% van wat de K-5 kan, is 100 gram lichter en heeft zone-AF. Maar de buffer is veel kleiner, het aantal shots op 1 accu is lager en bovendien ken ik de K-5. Dus ik zie ook nadelen, en dan zijn de voordelen toch te klein.
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2012, 15:54:40 »

Offline elvinhaak

• Ouwe getrouwe
    • Elvin's Homepage
« Reactie #33 Gepost op: 30 december 2012, 22:31:46 »
het aantal shots op 1 accu is lager en bovendien ken ik de K-5. Dus ik zie ook nadelen, en dan zijn de voordelen toch te klein.
Mag ik vragen hoeveel shots je maakt met 1 li-accu op de K-5 in gemiddelde omstandigheden?
Het is denk ik moeilijk vergelijken.
Ik maak al snel zo'n 1000 tot 1200 shots met  1 originele li-accu en met penlights wordt dit nog meer.
Het snelste gaat het met veel LV gebruik en met filmen (maar wel stukken zuiniger dan met de K-r, terwijl wordt aangegeven in de docu dat het minder zou moeten zijn, ze zijn denk ik veel te voorzichtig).

Als je met de originele accu's werkt, zijn die ook nog een stuk kleiner en lichter mee te nemen dan die van de K-5, dus als je met 1 accu en 1 reserve-accu vooruit kunt bespaar je gelijk een stuk extra gewicht. Als je toch met penlights wilt werken, bespaar je bovendien nog de grip want ze passen al in de body zelf.
Voor mij was het kunnen gebruiken van batterijen in de body een grote plus t.o.v. de K-5; met het zuiniger gebruik van de Li-accu kwam er alleen nog een extra plus bij. Nadeel van de K-30 was dat hij bij aanschaf duurder was dan de (uitlopende) K-5; inmiddels is de K-30 al weer goedkoper geworden dan de nieuwere K-5-types.

Het zou misschien eens goed zijn om met een K-5 met nieuwe accu en K-30 met nieuwe accu met dezelfde lenzen in dezelfde omstandigheden (incl. AF, licht, temperatuur etc.) naast elkaar een test te doen. Dan is alles vergelijkbaar dus zowel de afbeeldingen (en sensor), accu-gebruik en de andere dingen.
Pentax K-r (was: K-100D), Sigma 18-200 / 18-250, Pentax 18-55 kitlens, Tamron 28-300, ME-super + filmscan, MZ-5, of MZ-7, Voigtländer 28-210, etc.-  zie homepage

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #34 Gepost op: 31 december 2012, 00:26:49 »
Mag ik vragen hoeveel shots je maakt met 1 li-accu op de K-5 in gemiddelde omstandigheden?
Het is denk ik moeilijk vergelijken.
Ik maak al snel zo'n 1000 tot 1200 shots met  1 originele li-accu en met penlights wordt dit nog meer.
Het snelste gaat het met veel LV gebruik en met filmen (maar wel stukken zuiniger dan met de K-r, terwijl wordt aangegeven in de docu dat het minder zou moeten zijn, ze zijn denk ik veel te voorzichtig).

Als je met de originele accu's werkt, zijn die ook nog een stuk kleiner en lichter mee te nemen dan die van de K-5, dus als je met 1 accu en 1 reserve-accu vooruit kunt bespaar je gelijk een stuk extra gewicht. Als je toch met penlights wilt werken, bespaar je bovendien nog de grip want ze passen al in de body zelf.
Voor mij was het kunnen gebruiken van batterijen in de body een grote plus t.o.v. de K-5; met het zuiniger gebruik van de Li-accu kwam er alleen nog een extra plus bij. Nadeel van de K-30 was dat hij bij aanschaf duurder was dan de (uitlopende) K-5; inmiddels is de K-30 al weer goedkoper geworden dan de nieuwere K-5-types.

Het zou misschien eens goed zijn om met een K-5 met nieuwe accu en K-30 met nieuwe accu met dezelfde lenzen in dezelfde omstandigheden (incl. AF, licht, temperatuur etc.) naast elkaar een test te doen. Dan is alles vergelijkbaar dus zowel de afbeeldingen (en sensor), accu-gebruik en de andere dingen.

Ik weet niet hoeveel shots ik op 1 accu maak, maar ik ging eigenlijk uit van de accucapaciteit, die voor de K-30 ongeveer de helft is van de K-5. Maar zelfs als het in de praktijk niet uitmaakt, lijkt het me niet heel nuttig om de K-5 te vervangen door een K-30. Daarvoor is het verschil gewoon te klein.
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #35 Gepost op: 5 januari 2013, 22:03:10 »

Geen top lcd meer
Geen grip meer

Zou beiden niet missen hoor.
Vind het nog steeds een betere camera dan de K5.
Sensor testen is niet mijn sterkste kant,
maar als ik de foto's van koorman terugzie,
weet ik genoeg.
Hoop hem binnenkort uitvoerig te kunnen testen.

Arrie

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 24 mei 2013, 12:02:51 »
Ik heb deze ;-)
Ik kan niet beoordelen t.o.v. een K5 maar in vergelijking met wat ik hiervoor gebruikte is het ding echt een zegen... (had hiervoor een Fuji bridge camera uit 2007)

San Solo

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 3 december 2013, 13:20:20 »
Van het weekend mee kunnen werken. Omdat ik nog niet de tijd heb gehad er goed voor te zitten en met de instellingen te spelen heb ik hem maar op auto gezet.
Had zaterdag een sinterklaas feestje binnen in een kantine waar alle gordijnen dicht waren. Dan is de flitser wel noodzakelijk maar worden veel fotos snel overbelicht. Ook redelijk wat fotos met blur omdat het diegene die ik wilde fotograferen niet stil kon staan  ;D Om dat op te lossen moet ik er echt ff voor gaan zitten.
Zondag was het in de ochtend mooi weer dus ff naar de kinderboerderij gegaan. Die foto's zijn allemaal onwijs mooi geworden. Ik zal de mooiste foto's in het desbetreffende draadje plaatsen en dan hoor ik de reacties vanzelf wel :)
Verder vind ik hem onwijs lekker in de hand liggen en voelt hij heel solide.

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 3 december 2013, 22:50:21 »
Succes met het zitten en uitvogelen. Gelukkig heb je resultaten van de kinderboerderij om je te motiveren!

Offline yves74

• Pentaxian
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 3 december 2013, 23:06:46 »
Hoi San Solo

Ik heb van het weekend ook sinterklaas met de k30 vastgelegd en was erg blij met de metz 48 flitser die er boven op zat. Sinterklaas zat redelijk stil, maar die kiddo's .... 

Voor binnen maak ik ook regelmatig foto's met een lichtsterke sigma 30mm 1.4 (en met daglicht binnen is dat vaak voldoende) maar als het wat donkerder wordt ben ik toch wel blij met de losse flitser (hoewel ik daar ook nog wel flink mee moet oefenen).
Trouwens, ik ben niet kapot van de auto stand. De k30 was begin dit jaar mijn eerste spiegelreflex, dus alles was nieuw, maar ik ben toch wel vrij snel over gestapt op instelling tav. Dan mag de camera de iso er bij bedenken (die ik dan wel standaard op max 800 heb staan, soms, afhankelijk van de situatie gooi ik die hoger). In het begin beetje uitvogelen, maar de foto's werden daar echt beter van.

En verder, ja, inderdaad, fantastische camera! Ben er heel blij mee. Veel succes en ben benieuwd naar de boerderij foto's.

Groet,
Yves
K30 met 18-135 WR, Sigma 30/1.4, Sigma 105/2.8 macro, Super-Takumar 50/1.4, Metz 48.